• Register
Start  //  Vakantie  //  2008 Noord-Peru & Ecuador  //  Peru/Ecuador 3 : Chiclayo - Cuenca

Amsterdam - Londen - New York - Lima (Peru) - Huaraz - Trujillo - Cajamarca - Chiclayo - Piura - Loja - Cuenca - Riobamba - Quito (Ecuador)

Cuenca, 9 november 2008

In 3 uur met de bus van Chiclayo naar Piura. Dat viel dus mee. Het hotel San Miguel dat we gereserveerd hadden valt reuze mee, we sliepen op de eerste verdieping, zonder bewaking van het hotel, maar gelukkig wel naast het Paleis (nou ja paleis) van Justitie. Het was maar voor een nachtje. We hebben het overleefd.
In Piura was niet veel te beleven, we hebben wat rongelopen en bij Mr. Wok in een (voor Peruaanse begrippen chique) warenhuis wat Peruaans-Chinees gegeten, wat nog goed smaakte ook, zelfs niet ziek geworden.

De dag erna met de bus van 9 uur in de ochtend naar Loja. Dat is onze eerste stop in Ecuador. Wel wat spannend, want we hebben flink wat vreemde verhalen gehoord over de grensovergang. Voor de zekerheid een rechtstreekse bus naar Loja gepakt. We konden bij wijze van spreken blijven zitten in de bus van Peru naar Ecuador. Alleen voor de grensformaliteiten zouden we even uit de bus hoeven. We waren gelukkig ook in goed gezelschap. Voor ons zaten twee jonge zustertjes, waarvan eentje even de grens over moest omdat ze al een half jaar in Peru was.
Achteraf gezien hebben we ons zorgen gemaakt om niets. Alles liep zeer voorspoedig. Bij de Peruaanse grens ons Immigratie-blaadje ingeleverd en bij de Ecuadoriaanse grens (aan de andere kant van de brug) een stempeltje in het paspoort gekregen. Ondertussen de zustertjes hier en daar op een dwaalspoor gezet (ik dacht dat ik uit hun Spaans wel begreep wat ze aan de grens moesten doen, niet dus, maar ook zij zijn goed de grens overgekomen, alleen een kwartiertje later als ons). De bus was netjes op ons blijven wachten en bracht ons binnen een vijftal uren naar de eindbestemming, Loja. Ondertussn, als dank, al onze overgebleven Peruaanse solletjes aan de twee zustertjes geschonken. We moesten zelfs onze namen voor hen opschrijven (Elisabeth en Cornelis) zodat ze ons in hun gebeden konden bedanken. We voelden ons zeer vereerd en hebben ons zeer veilig gevoeld. De eerste evaringen met Ecuador waren dus positief.

Tegen de avond van 3 november aangekomen in Loja, waar we in hotel Libertador verblijven.
Het uitstapje vanuit Loja naar Saraguro zal ons nog lang heugen. Een prachtig tochtje door de bergen. Ongeveer 66 km. Dat duurde 2,5 uur. Dat was niet het ergste. De zweetvoeten van de slapende buurman van Lily maakte de tocht een helse beproeving. Het dorpje was iets minder interessant als in het boekje beschreven (de straten lagen open in verband met een vernieuwing). Dus, na bezichtiging van de kerk, met de eerste bus maar weer terug. Maar wanneer die bus komt kan niemand je vertellen. Na een uurtje wachten kwam gelukkig een passerende automoblist die de toeristen (wij dus) en wat minder indaans uitziende Ecuadorianen uitzocht om mee te rijden naar Loja. Wj blij, hoewel, in een hard rijdende auto berg op en berg af, met stenen die tegen de onderkant van de auto aanslaan is ook geen echt pretje, maar we waren gelukkig vrij snel weer op het beginpunt van ons uitstapje.
Er wordt overigens veel gewerkt aan de wegen in Ecuaor, Dat is ook wel nodig ook. Maar het ergste is dat al het verkeer langs die werkzaamheden moet. Dat betekent dus hier en daar om en om rijden, eerst de ene baan dan de andere. In Ecuador betekent dat dus dat je makkelijk een uur staat te wachten voordat jij aan de beurt bent om te mogen rijden. Geen echt pretje. Zeker niet als je hetzelfde stuk binnen 24 uur drie maal bereist, want een dag later moesten we namelijk nog een keer over dezelfde weg naar onze volgende bestemming, Cuenca. Wederom een tocht van vele (zeven) uur (voor 200 km). We hebben dan ook maar besloten om onze verdere tocht door Ecuador wat aan te passen. Riobamba wordt ovegeslagen. En het stukje (440 km) van Cuenca naar Quito gaan we maar vliegen (vlucht voor morgen 10 november is al geboekt, voor ons tweetjes samen, 120 dollars)

In Cuenca hebben we twee hele dagen doorgebracht. Gisteren wat in het stadje (nou ja stadje, 260.000 inwoners) rondgelopen. Fraai, mooi en een echte stad. Mooie gebouwen, kerken. Leuke cafeetjes en vele goeduitziende restaurants. We hebben tot nu toe twee maal gegegeten bij Euclyptus. Het eten smaakte er goed. Maar we zijn blij dat ons hotel aan de overkant van de straat ligt, zodat we in no time op de wc terecht kunnen. Van deze noodgreep hebben we al goed gebruik gemaakt.
Vandaag voor ons doen vroeg met de bus (2x45 minuten) naar Gualoceo waar we een lokale markt bezocht hebben. Lekker rustig wat betreft toeristen (die je zo wie zo maar heel weinig in Ecuador tegenkomt, net als in Noord-Peru). De markt zelf was zeer druk, maar dan met de lokale bewoners. Vele klederdrachten, hoewel deze blijkbaar vrijwel alleen door de oude garde wordt gedragen. De jongelui zijn, behalve hun uiterlijk en zwarte haren, niet te onderscheiden van de Nederlandse jeugd. Ze dragen alleen wat vaker wat zomerse kledij.

Vanavond gaan we als afscheidsdiner naar de Italiaan (ligt naast hotel). Eens kijken hoe de Ecuadoorse pizza smaakt. Morgen lekker uitslapen en rond de middag naar het vliegveld. We zijn benieuwd. Ons hotel in Quito heet La Cartuja, zie http://www.hotelacartuja.com , vlakbij de Amerikaanse Ambassade, dus als er wat mocht gebeuren, kruipen we snel over het hek.

Uiteraard weer even wat felicitaties aan de (komende) jarigen: Floris, Merette en Jaap.

Hieronder wederom wat vakantie impressies, dit keer dus met name uit Ecuador;